woensdag 26 september 2007

Mijn mening over ICT in het onderwijs.


In het onderwijs zie je dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van ICT. Schrijf je een betoog? Zoek je informatie op op internet. Zoek je informatie over een schrijver? Gebruik het internet. Wil je een docent je werkstuk opsturen en ben je vriendelijk voor het milieu? Mail even!
Maar onder ICT wordt niet alleen de computer verstaan. Denk bijvoorbeeld aan dat handige powerpointprogramma, waarvoor je wel een beamer nodig hebt om het te gebruiken. Of het nieuwe digitale blackboard, waarmee je zelfs gekleurde strepen kunt trekken onder belangrijke zinnen. Allemaal ontzettend handig en belangrijk in dit ‘digitale tijdperk’.

Ik sta zeker achter het gebruik van ICT. Op dit moment loop ik stage op het Unic, een school waar de leerlingen hun vaste plek hebben achter de computer. Ik merk dat ik mijn lessen steeds meer begin af te stemmen op het gebruik maken van de computer. Zo mogen de leerlingen in mijn volgende les een powerpoint maken waarin ze spelling & interpunctie uitleggen. De powerpoint helpt hen bij het begrijpen van de stof, maar ook bij het presenteren hiervan. Laatst kwam ik wel een probleem tegen. De server lag eruit. En wat dan?? Paniek! De leerlingen moesten een boek pakken en informatie opzoeken!! Wat is dat, een boek? Ik schrok enorm van de klungeligheid waarmee de leerlingen hun informatie opzochten. Oké, ik ben vooruitstrevend, maar ik ben ook docente Nederlands. En boeken gebruiken, dat zullen jullie!